Cum să slăbești când iubești mâncarea?

Teoretic, cu toții suntem dornici să ne menținem în formă (iar asta înseamnă, cel mai des, să scăpăm de niște kilograme în plus) – pentru a fi mai sănătoși; pentru a putea urca scările fără a gâfâi și a face pauze; pentru a fi mai activi alături de cei dragi; pentru a arăta bine la vară, în costum de baie; pentru a încăpea în perechea de blugi preferată. Dar, dacă iți plac mâncarea sau dulciurile, dacă iți place să gătești și să întinzi masa pentru toți apropiații, dacă fiecare sărbătoare este marcată culinar la tine în casă, atunci eliminarea kilogramelor în plus poate fi tare dificilă.


De multe ori mâncăm în exces, nu din cauză că ne este foame, ci din cauza contextului care ne înconjoară: familie și prieteni, farfurii și ambalaje, culori și forme, mirosuri și etichete, sărbători și pofte… Lista este una invizibilă și lungă ca o zi de post, dar psihologii știu cum putem combate această tendință adesea nesănătoasă. Dacă știi că ai o problemă cu mâncatul în exces, citește cele 9 sfaturi de mai jos și descoperă cum te poate ajuta psihologia să avansezi în această cursă cu obstacole care este slăbitul!

Ia o hotărâre clară legată de slăbit

Vrei să slăbești? Această decizie ține doar de tine. Încearcă să îți găsești o motivație puternică și pe termen lung: vrei să ai o viață cât mai lungă și mai sănătoasă – sau vrei, pur și simplu, să te simți (mai) bine în propria piele. Lasă deoparte scopurile pe termen scurt (de tipul „Vreau să arăt bine la nunta copilului meu”): ce se va intâmpla după ce trece evenimentul respectiv? A-ți fixa un deadline rigid, în funcție de un moment fix, te va face să vrei să slăbești mult și rapid și să apelezi la diete periculoase.

Odată ce te-ai motivat 100% să ajungi în punctul dorit, să îți schimbi definitiv obiceiurile și să capeți unele noi, te vei concentra mai mult pe asta, iar șansele de a avea succes pe termen lung vor crește. Dincolo de asta, ideea de a scăpa de kilogramele în plus, oricât de mult timp ar dura, reduce presiunea resimțită de psihicul tău.

Ia-o pas cu pas (nu-ți schimba stilul de viață brusc)

În loc să găsești o dietă pe Internet și să o urmezi cu strictețe, ce-ar fi să elimini treptat din peisajul tău culinar alimentele care știi că nu-ți fac bine (grăsimile saturate și prăjelile, carbohidrații rafinați, dulciurile și băuturile carbogazoase) și să le înlocuiești cu alimente și alternative sănătoase (fructe, legume, leguminoase, cereale integrale, nuci, semințe, grăsimi nesaturate)? Dacă în locul unei cure de câteva săptămâni/luni, vei căpăta un stil de viață mai sănătos, slăbitul va fi o consecință naturală și nu te vei îngrășa la loc imediat după ce vei termina cura.

Tot treptat poți introduce în programul tău mișcarea sau sportul: începe cu 15 minute după fiecare masă de seară (scoate tu mereu câinele afară, de exemplu) sau 1 oră de mers pe jos sâmbăta; după o lună în care te-ai obișnuit cu asta, începe să mergi la sală, la înot sau cu bicicleta în parc.

Schimbă ceea ce este vizibil, pentru a scăpa de tentații

Un alt mod de a-ți ușura drumul spre mai puține kilograme este eliminarea tentațiilor din peisaj – în ideea că ce nu vezi, nu poți mânca. Cum poți face asta? Înlocuiește chips-urile sau dulciurile din comerț cu snack-uri sănătoase; schimbă-ți traseul spre casă (dacă treci mereu pe lângă o cofetărie cu o vitrină irezistibilă, de pildă); roagă-ți colegii de serviciu să nu-ți mai ofere niciodată tentații la birou (dacă nu le vezi în fața ta, îți va fi mai ușor să nu le mănânci).

Când simți că nu mai poți fără gustarea preferată, imaginează-ți un buton de „Pauză” și gândește-te 10 minute dacă vrei cu adevărat să o cumperi și să o mănânci. Sau înlocuiește-o cu o alternativă mai sănătoasă, ca să nu renunți la felurile care-ți plac.

Schimbă modul în care mănânci

Dacă vrei să slăbești, încearcă să mănânci în farfurii și cu tacâmuri mai mici (mâncăm și cu ochii, iar o porție medie pe o farfurie mare pare mică, satisfacția vizuală asociată cu sentimentul de sațietate instalându-se mai greu). Mâncatul conștient ajută foarte mult – mănâncă stând jos, mestecând încet și nu în fața televizorului: în 20 de minute, stomacul va trimite creierului semnalul că te-ai săturat.

Înconjoară-te de rude și de colegi care iți sprijină eforturile

O idee bună este să te înconjori de oameni care vor și ei să slăbească sau îți sprijină eforturile în acest sens (nu unii care mănâncă fast-food în fața ta și te descurajează sau îți ironizează eforturile de a slăbi). Suntem influențați de ceilalți mai mult decât ne dăm seama, iar o rețea socială care să te ajute înseamnă o forță puternică în acest proces.

Evită-ți colegii care te tentează mereu cu o ciocolată și înconjoară-te de oamenii potriviți în această etapă a vieții tale: o prietenă care să vină la sală cu tine – sau alături de care să alergi în același parc, în weekend (așa vă veți motiva reciproc!).

Planifică și fă liste de cumpărături

Dacă ești la o petrecere cu un bufet suedez, înainte de a lua o farfurie în mână poți analiza oferta pentru a vedea care feluri sunt cele mai sănătoase pentru tine. Când mergi la cumpărături, asigură-te că nu o faci cu stomacul gol și fără o listă în mână – vei cumpăra mai mult și mai prost (creierul tău semnalizându-ți că ai nevoie de ceva rapid, care să iți elimine foamea imediat ce ajungi acasă sau poate chiar de pe drum). Citește cu atenție lista de ingrediente a produselor cumpărate, nu îți umple coșul automat, cu ce cumpărai de obicei.

Auto-disciplina este ca un mușchi care are nevoie de exercițiu pentru a se întări: de fiecare dată când deții controlul asupra ta, îți ajuți creierul să fie mai disciplinat pentru următoarele tentații.

Răsplătește-te cu activități, nu cu mâncare

Sunt momente – ai avut o prezentare de succes la birou, sau ai mers la sală de fiecare dată când trebuia într-o săptămână, de pildă – în care simți nevoia să te recompensezi culinar. Creierul tău îți spune că meriți gogoașa cu ciocolată, că ai câștigat-o, că ai nevoie de ea.

Dar te poți răsplăti și altfel: du-te la un film sau la shopping, fă-ți o albire dentară, joacă un joc de societate cu familia ori cu prietenii, sună-ți un prieten pe care nu l-ai mai vazut de mult, oferă-ți o ședință la spa, citește-i o carte copilului tău – alege o activitate care să iți concentreze mintea pe altceva, pentru a elimina din gânduri răsplata alimentară.

Pariază pe tine

Pentru unii dintre noi, motivația financiară poate fi un factor de succes în calea către mai puține kilograme. Încearcă și tu asta: stabilește o sumă de bani pe care să o pui deoparte (într-o pușculiță simpatică sau într-un cont bancar) la finalul fiecărei săptămâni în care cântarul ți-a arătat un număr mai mic; cand ajungi la greutatea dorită și te menții acolo fără efort, poți cheltui banii pe o vacanță, un abonament la spa sau orice alt cadou te va face să te simți bine.

Înțelege că fericirea nu se rezumă la jeanșii skinny

Îți vei sabota propriile eforturi dacă te concentrezi pe ideea de a slăbi până ajungi să intri într-o pereche de jeansi cu două mărimi mai mici – sau până ajungi să arăți ca actrița preferată. Fiecare organism este diferit, iar greutatea ta normală poate fi mai mare decât greutatea ideală pe care ți-o imaginezi. Fericirea nu se rezumă la mărimea de la haine, ci la o viață sănătoasă, plină de experiente memorabile, zile reușite, rateuri din care înveți și crești.

O imagine de sine negativă te va urmări indiferent de cât cântărești și se poate concretiza prin tulburări de alimentație grave. Acceptă-ți corpul așa cum este acum, încearcă să-l schimbi treptat și într-o manieră echilibrată și bucură-te de viață de-a lungul acestui traseu!