Zi de zi, mai mult gust!

Gătitul acasă poate fi sănătos, plin de satisfacții și convenabil inclusiv, dacă nu mai ales, din punct de vedere financiar. Provocarea principală este însă legată de gust: cum obții în bucătăria ta acel gust deosebit, ca cel de la restaurant? Iată 10 sfaturi simple, care te pot ajuta ca de la preparat la preparat să devii din ce în ce mai bun:

  1. E important să folosești ingrediente de calitate – asta nu înseamnă că sunt neapărat cele mai scumpe. Gătitul nu poate îmbunătăți alimentele de calitate slabă, dar poate îmbunătăți aromele alimentelor de înaltă calitate.
  2. Manipulează și depozitează  alimentele în mod corespunzător, deoarece stocarea deficitară poate distruge deopotrivă aroma și calitatea unui produs.
  3. Folosește ingrediente cu arome îndrăznețe, cum ar fi semințe de rodie, coriandru, scorțișoară, nucșoară, ghimbir, chimen, curcuma. Atenție însă la cantități, acestea trebuie să fie mici, pentru a nu acapara gustul. Unele oferă un impuls sistemului digestiv și imunitar și adaugă substanțe nutritive foarte importante, cum ar fi aminoacizii (elementele constitutive ale proteinelor) și antioxidanții.
  4. Pentru a intensifica aroma condimentelor măcinate și a ierburilor uscate, gătește-le timp de un minut sau două în puțin unt sau ulei, înainte de a adăuga lichid în vasul în care gătiți
  5. Sosul de soia conține niveluri ridicate de glutamați, care amplifică aroma mâncărurilor. Adaugă o linguriță sau două de sos de soia la salate, orez, legume sau verdețuri crude sau fierte, supe. E important de precizat că, dacă folosești sos de soia, sarea nu mai este necesară. Acest ingredient face parte din categoria alimentelor care provoacă “al cincilea gust” sau “umami” – este folosit de sute de ani pentru a amplifica aromele, a aduce echilibru si complexitate gustului preparatelor.


6. Încorporează ierburi proaspete la momentul potrivit. Adaugă ierburi rezistente precum cimbru, rozmarin, oregano, salvie  felurilor de mâncare la începutul procesului de gătit; în acest fel se eliberează aroma maximă, asigurându-se în același timp că textura lor va fi mai puțin intruzivă. Păstrează ierburi delicate precum pătrunjel, coriandru, tarhon, arpagic și busuioc pentru ultimul minut, altfel își vor pierde aroma proaspătă și culoarea strălucitoare.

7. Nu pregăti usturoiul și ceapa în avans. Tocarea usturoiului și a cepei eliberează mirosuri ascuțite și arome puternice care devin copleșitoare cu timpul, deci este mai bine să le tăiați în ultimul moment, chiar înainte de a le pune în tigaie.

8. Infuzarea aromelor în apa pe care o folosești pentru a găti boabe (năut, linte, quinoa) sau orez brun este un alt mod de a adăuga aromă. Adăugarea de mirodenii, ierburi sau bulion în apa de gătit va duce „plictisitoarea” quinoa la un alt nivel.

9. Nu te speria de grăsime, o masă nu trebuie să fie complet lipsită de grăsimi pentru a fi sănătoasă – asta dacă folosești o formă sănătoasă de grăsime. Cele mai bune tipuri de grăsime sunt cele din: avocado, nuci, semințe, măsline, unturi de nuci sau semințe. Dacă trebuie să utilizați ulei, alegeți o versiune nerafinată, extravirgină și folosiți doar puțin. 

10. Adaugă sare pe parcurs. Alimentele dezvoltă mai multă aromă dacă le condimentezi pe tot parcursul procesului de gătit, spre deosebire de a le pune pe toate deodată la început. De fiecare dată când adaugi un ingredient nou în oală, condimentează-l. Experimentează cu săruri aromate, pe care le poți face cu ușurință chiar tu – amestecă boia de ardei, chimen sau ierburi proaspete cu sare.

Mâncarea sănătoasă poate avea și un gust deosebit. Treptat, treptat, totul va deveni mult mai ușor și vei găsi propriile trucuri pentru a obține savoarea căutată. Spor la gătit gustos!