„Cheat meal” vs. îngăduința conștientă

Să spunem că ai început procesul de a avea o viață mai sănătoasă, schimbându-ți stilul alimentar și de viață. Dar apar momente când îți dorești din toată inima să mănânci măcar puțin din ciocolata preferată sau un alt fel de mâncare ce nu se „încadrează” în noile tale norme. Momente pe care le numim „cheat meal” sau „cheat day” – o masă sau o zi pe săptămână în care poți „trișa”, te poți abate de la drumul sănătos.

De ce este greșit întregul concept de „cheat meal”?

Pentru că baza lui este una negativă. Tuturor ne place să ne răsfățăm din când în când, iar acest răsfăț face și el parte din trăirea unei vieți nutritive. În schimb, numai numele conceptului în sine te face să crezi că faci ceva greșit.

Dar adevărul este că mâncăm pentru a ne simți bine, nu pentru a ne învinovăți. Apoi, această denumire te cam face să îți dorești să…trișezi! Când simți întotdeauna că aștepți  următorul „cheat meal”, ghici ce, vei dori mult mai mult acea prăjitură sau cartofii prăjiți cu ulei de trufe.

Adu-ți aminte că semințele de chia nu intră singure în cămară, iar ingredientele din salată nu se amestecă singure. Faci o mulțime de alegeri grozave în fiecare zi, iar acele alegeri nu ar trebui să se simtă înșelate. Conceptul de „cheat meal” diminuează complet vibrațiile bune oferite de toată munca grea și de alegerile excelente pe care le faci de cele mai multe ori. În cele din urmă, ce se întâmplă dacă duminica este „cheat day” și te trezești motivat să alergi 10 km și să mănânci o frittata de 3 legume cu pâine integrală și un suc verde? Ar trebui să trișezi? Nu cred.

Când și cum ar trebui să te răsfeți?

Deci ar trebui să te răsfeți, vreodată? Absolut! Cu toții iubim biscuiții și tortul. Dar, în loc să le privim ca pe niște mese în care trișăm, putem să mănâncăm cu o îngăduință conștientă.

O îngăduință conștientă înseamnă: o porție măsurată, cea mai densă opțiune nutritivă din ceea ce îți dorești cu adevărat și, în cele din urmă, să fie mâncată cu asumare. Cu alte cuvinte, să nu te ascunzi în dulapul tău ca să nu vadă nimeni ce mănânci.

Mori de poftă de bomboane? Ei bine, poate un pic de ciocolată neagră cu o linguriță de unt de arahide natural și cu o ceașcă de ceai verde este chiar mai mult decât perfectă. Cartofi prăjiți? Feliile de cartof dulce coapte cu sare de mare îți vor potoli pofta. Și ce se întâmplă dacă vrei strict acele bomboanele din magazin sau nu ai ciocolata neagră în jur? Mănâncă o porție încet (poți măsura o porție de 100-150 de calorii) cu o ceașcă de ceai și mergi mai departe.

Ideea de a trișa este negativă, iar nouă ne place să fim pozitivi. O îngăduință conștientă este pozitivă, căci provine din mâncatul asumat, nu dintr-un loc de cedare.

Cum să renunți la conceptul „cheat meal”?

Când privești fiecare masă ca pe o oportunitate individuală de a mânca bine, există loc pentru a-ți face pofta și a te întoarce imediat la mâncarea ta sănătoasă la următoarea masă. Nu simți că ai cedat, nu ai impresia că ai eșuat și cu siguranță nu te complaci doar pentru că este ziua sau ora pentru a face acest lucru.

Te răsfeți când ai o adevărată poftă alimentară și faci acest lucru cu o energie pozitivă. Te poți răsfăța pentru că poți bea un suc verde, poți mânca pâine prăjită cu avocado și apoi poți face loc pentru o prăjitură sau pentru o înghețată.

Cât de des apar aceste indulgențe reprezintă, desigur, o alegere personală. Totul depinde de obiectivele tale de sănătate, de dieta ta generală și de poftele tale. În general, se recomandă una până la trei pe săptămână, în funcție de toate cele de mai sus.