Schimbă-ți obiceiurile alimentare – și fă-o echilibrat

Mâncarea pe care o consumăm are efecte pe termen lung asupra sănătății noastre, dar și asupra felului în care ne simțim, în general. Fiecare alegere alimentară pe care o facem ne influențează sănătatea – ne poate ajuta să ajungem la un stil de viață echilibrat sau dimpotrivă, ne poate predispune la diverse boli sau afecțiuni. Cu toate acestea, schimbarea vine cu pași mici și nu ar trebui să adoptăm un stil de viață care să ne limiteze din punct de vedere alimentar, să ne creeze frustrări sau care să ne epuizeze. Astfel, este important să nu cădem în niciuna dintre extreme.

Nu trebuie să faci schimbări majore și în niciun caz să le faci deodată. Poți adopta noi obiceiuri alimentare treptat, făcând mici schimbări legate de modul în care te raportezi la mâncare. Cu timpul, micile schimbări pot duce la progrese considerabile!

Bazează-te pe alimentele pe care le iubești

Un mod simplu de a-ți schimba dieta în bine este să încerci noi rețete care includ alimente cu care deja ești familiarizat. Poți face acest lucru prin a experimenta cu alimentele pe care le ai la îndemână și care ți-au plăcut dintotdeauna. Mâncatul sănătos nu ar trebui să reprezinte o corvoadă, ci ar trebui asociat cu experiențe pozitive, care să te ambiționeze să faci o schimbare pe termen lung.

De exemplu, dacă un aliment nu îți place și nu l-ai putut suporta niciodată, atunci evită să îl mai folosești în mâncare. În schimb, integrează mai des în rețete noi alimentele sănătoase pe care deja le iubești și pe care le savurezi cu poftă.

Diversifică treptat

Totuși, nu uita să diversifici în continuare, întrucât nu ar trebui să ajungi să te limitezi la un număr foarte mic de ingrediente și să le consumi pe acelea în exces! De exemplu, poți încerca în fiecare săptămână un nou fruct, o legumă, un fel de cereale sau de semințe de care poate nu ai mai auzit până acum. Chiar dacă unele alimente nu îți vor surâde, încearcă-le în combinații inedite. De asemenea, ia în considerare faptul că lipsa de apetit pentru un anumit aliment poate fi și o cauză a modului de preparare sau gătire.

Odată ce ai descoperit un nou ingredient sănătos și hrănitor pe care te poți baza în rețetele de zi cu zi, ține-l aproape și folosește-l ori de câte ori simți nevoia să adaugi ceva special mâncărurilor tale. Din nou, mâncatul și gătitul sănătos ar trebui să reprezinte activități pe care le faci cu drag!

Adoptă mici trucuri care să-ți vină în ajutor

Nu în ultimul rând, îți propunem 5 modalități simple prin care îți poți schimba obiceiurile alimentare într-un mod plăcut și folositor:

  • Încearcă să mănânci în fiecare zi câte o masă alături de cei dragi sau de un prieten, departe de dispozitivele digitale sau alte obiecte care să-ți distragă atenția. Acest lucru te va ajuta să te bucuri pe deplin de savoarea preparatelor și să nu mănânci în grabă.
  • Cumpără o carte de bucate sau abonează-te la un newsletter sau blog culinar. Acest obicei te va motiva să-ți gătești acasă prânzul sau cina și să descoperi rețete de care nu știai, dar care ți-ar putea schimba părerea despre un aliment.
  • Mulți dintre noi nu au posibilitatea de a lucra de acasă – dacă te afli într-o astfel de situație, prepară-ți cu o zi mai devreme prânzul și gustările pe care le vei servi la lucru în ziua următoare, evitând să apelezi la orice îți pică în cale, precum o simigerie sau un restaurant fast-food. Dacă lucrezi de acasă, încearcă să-ți faci o listă și un program pe care să le respecți atunci când iei prânzul sau o gustare.
  • Nu sări și nu amâna mesele principale. Dacă ignori senzația de foame pe parcursul zilei și îți neglijezi nevoile alimentare, poți ajunge ca la sfârșitul zilei să mănânci prea mult și să apelezi la gustări și preparate rapide, dar nesănătoase.
  • Citește în permanență etichetele produselor pe care le achiziționezi, asigură-te că acestea sunt sănătoase și încearcă-le în noi combinații. Experimentează constant cu noi rețete și ingrediente în bucătărie. Inspirația poate veni și din lucrurile pe care le cunoști.

Alege întotdeauna ceea ce funcționează cel mai bine pentru tine, corpul și stilul tău de viață. Nu încerca să transformi atingerea unui țel sau a unui stil de viață „perfect” într-o obsesie! Fă schimbări mici și adaptează în mod echilibrat lucrurile pe care deja le faci bine.