Cum îi faci pe copii să mănânce mai multe legume?

Dacă ești părinte, probabil te-ai confruntat măcar o dată cu momente în care copilul tău, pur și simplu, refuză să mănânce anumite feluri de mâncare – în special legume și alte mâncăruri sănătoase. Ce facem când vrem să ne asigurăm că primesc hrana și nutrienții de care au nevoie, dar micuții sunt încăpățânați sau pretențioși?

Se pare că această schimbare – de la un bebeluș care mănâncă toate legumele, la un copilaș mofturos – se petrece destul de repede, undeva între 9 și 18 luni. Cercetătorii spun că un motiv poate fi faptul că aportul recomandat de legume crește după ce copiii împlinesc un an. Dar, de asemenea, un alt factor care poate influența este o diversificare prea mare și prea rapidă. Acest lucru se referă în special la alimente precum băuturi răcoritoare, biscuiți dulci, prăjiturele sau înghețată.

Deci, cum îi poți determina pe copii să mănânce mai multe legume și să lase mai puțin spațiu pentru alimentele mai puțin sănătoase? Iată 5 dintre ideile noastre preferate pentru a crea obiceiuri sănătoase încă din copilărie:

  1. Începe cu puțin – încearcă să îi dai copilului doar o cantitate mică din noua legumă pe care vrei să o încerce și să ai restul la îndemână, gata să-i completeze farfuria dacă mai cere. O cantitate mare poate părea copleșitoare și poate speria un mofturos chiar de la început.
  2. Servește-i aceeași mâncare pe care o mănâncă familia – copiii preiau mai mult din ceea ce văd în jurul lor, decât din ce încerci tu să îi înveți. Așadar, înconjoară-l pe copil cu exemple de alimente sănătoase pe care să le mănânce în mod normal și restul familiei.
  3. Acordă-i credit – gândește-te din start că îi va plăcea noua mâncare, nu presupune de la început că o va refuza. Copiii se prind de atitudinea noastră și, dacă ne așteptăm să nu le placă ceva, ei pot chiar să adopte acea atitudine. Dacă resping totuși un aliment după ce l-au gustat, încearcă să ai mereu aproape o alternativă sănătoasă pe care să o oferi.
  4. Continuă să oferi – studiile au arătat că, pentru a fi dispus să încerce un aliment nou, un copil are nevoie ca acesta să-i fie introdus de 5 până la 15 ori înainte. Așa că, chiar dacă la început respinge un anumit fel de mâncare, nu renunța. Încearcă să gătești legumele într-un mod diferit pentru a le schimba textura, de exemplu prin amestecarea lor cu o pastă pe care copilul o iubește deja (cum ar fi  humusul). Este important să încerci să incluzi în mod regulat o cantitate mică pe farfurie, până când se familiarizează cu noua mâncare.
  5. Evită să folosești alimentele ca o recompensă sau o pedeapsă – ultimul lucru pe care ți-l dorești este să asociezi alimentele sănătoase cu pedeapsa și mâncarea nedorită cu recompensa.

Copiii învață și deprind obiceiuri mult mai repede și mai ușor decât adulții. De aceea, chiar dacă n-ai pornit de la început pe drumul potrivit, nu trebuie să te îngrijorezi. Continuă să încerci și spune-ne care dintre cele 5 idei au cel mai bun efect!