Începe cu pași mici: dieta flexitariană

Cum beneficiile unei diete de origine preponderent vegetală sunt din ce în ce mai recunoscute, nu puțini sunt cei dintre noi care încearcă să le adopte – ba că e mai sănătos așa, ba mai prietenos cu mediul… De aceea încercăm să prioritizăm fructele, legumele, nucile și cerealele. Din păcate schimbările nu sunt atât de ușoare, mai ales dacă până acum alimentația ta a constat mai mult în alimente de origine animală. Tot ce putem face este să luăm totul pas cu pas, doar așa o să reușim să facem cu adevărat o schimbare. Deci, în loc să treci direct la veganism, poți încerca pentru o perioadă să fii un flexitarian!

Ce înseamnă să fii flexiatrian?

Precum probabil că vă dați seamna din nume, a fi flexitarian înseamnă a fi flexibil cu alimentația ta. Adică să nu te bazezi numai pe alimente de origine animală și să înlocuiești anumite părți din dieta ta obișnuită cu alimente din alimentația bazată pe produse de origine vegetală. Pe scurt, înseamnă, de pildă, să înlocuiești obișnuita omletă de dimineață cu un bol cu musli și o băutură vegetală, sau chipsurile ori ciocolata cu alte snack-uri mai sănătoase precum nucile.

Cum devii un flexitarian?

Acestă dietă a fost descrisă de Dawn Jackson Blatner în cartea ei, “The Flexitarian Diet”. În aceasta, ea oferea recomandări simple despre cum să treci la această dietă. Începi prin a înlocui o masă care în mod normal conține carne, cu un preparat din dieta vegetariană sau vegană. Apoi, pe parcurs, poți înlocui o altă masă carnivoră cu una bazată integral pe plante. Oricum, ideal ar fi să ai măcar două mese cu preparate exclusiv vegetale în fiecare săptămână.

Pentru a face totul cât mai clar, dieta ta flexitariană ar trebuie să arate cam așa:

  • Mese consistente în alimente de origine vegetală bogate în proteine, precum fasolea, leguminoasele, produsele din soia, tofu și nucile de tot felul.
  • Multe fructe și legume.
  • Să nu excludem cerealele integrale, orezul brun și pâinea din grâu integral.
  • Produse lactate precum iaurtul, laptele și brânză.
  • Condimente, îndulcitori naturali (precum siropul de agave) și dressing-uri de salată.
  • Ocazional carne, dar în cantități mici.

După ce ai reușit să faci această schimbare, de aici până la a avea o dietă care se bazează integral pe alimente de origine vegetală parcă nu mai par atât de mulți pași. Tot ce contează este să dorești să-ți fie zi de zi mai bine, să înțelegi – și accepți – ce schimbări  sunt necesare.