Mănânci de plictiseală? Se întâmplă oricui!

Cu siguranță ai trecut prin acele momente în care nu poți lăsa telefonul din mână sau îți este greu să ridici privirea din ecran, chiar dacă știi că ar trebui să limitezi timpul petrecut în fața lor. Ei bine, acest fenomen este întâlnit și în cazul obiceiurilor alimentare ale multor persoane și este caracterizat de un impuls de a continua la nesfârșit o activitate – cum e mâncatul, de pildă -, indiferent dacă este necesară sau nu. Iar atunci când încerci să îți controlezi gândurile pentru a te opri, sfârșești mai devreme sau mai târziu în fața frigiderului sau a dulapului cu snack-uri.

Acest obicei de a „ronțăi” în permanență câte ceva este des întâlnit, iar pentru a-l înțelege mai bine, i-a fost atribuit chiar și un nume în japoneză: „kuchisabishii”.

Ce este de fapt „kuchisabishii”?

Termenul japonez „kuchisabishii” poate fi cel mai bine tradus prin sintagma „Mănânc de plictiseală”. Nevoia continuă de a mânca în momentele în care ne simțim sătui și nici nu ne este foame poate deveni rapid o problemă frustrantă și enervantă. Acest lucru este destul de actual, dat fiind că mulți dintre noi sunt nevoiți să lucreze în continuare de acasă. Este mult mai ușor să cedezi poftei de a verifica din zece în zece minute frigiderul atunci când ți-ai mutat biroul acasă.

Nu te învinovăți!

În japoneză, denumirea de „kuchisabishii” are mai degrabă o conotație pozitivă, tocmai pentru a nu transforma acest obicei într-un lucru pe care ar trebui să-l ascunzi sau de care să te învinovățești. Totul este despre a nu privi problema ca pe o greșeală fundamentală, ci mai mult ca pe o consecință a ceea ce înseamnă să fii, de fapt, un om obișnuit.

A mânca din plictiseală sau din nevoia de a face ceva în timpul altor activități nu este atât de productiv, dar nici nu reprezintă un motiv întemeiat pentru a te învinovăți pentru modul în care mintea și corpul tău reacționează. Poți rezolva orice prin a-ți accepta și înțelege într-un mod productiv nevoile alimentare. Moderația, până la urmă, este esențială – chiar și atunci când apelezi la mici gustări!

Ar trebui să mă îngrijoreze mâncatul cauzat de plictiseală?

Cel mai probabil, deja ai descoperit și tu că a te forța să nu mănânci funcționează de prea puține ori. În loc să ne satisfacem cu moderație pofta de o gustare, ne facem un deserviciu atunci când ne abținem și ne gândim obsesiv la acel lucru. O astfel de gândire de tipul „Totul sau nimic!” doar va accentua problema – și pofta – de o simplă gustare.

Oricui i se întâmplă să vrea un „ceva, acolo, de ronțăit” pentru a-și ocupa timpul la un moment dat sau pentru a se detașa de alte probleme, iar acest lucru trebuie privit ca pe o nevoie naturală, nu ceva ce ar trebui să inhibăm. Odată ce recunoaștem și înțelegem o problemă legată de obiceiurile noastre alimentare, este mult mai ușor să găsim soluții și să luăm decizii mai înțelepte, fără a ne autosabota nevoile și mintea.

Această situație poate deveni problematică pentru sănătatea noastră atunci când se repetă constant, atunci când îngreunează puterea de concentrare și când contribuie la acumularea de kilograme în plus. O metodă de a diminua această tentație este aceea de a ne focusa pe alte lucruri care ne aduc plăcere și satisfacție sau de a alege gustări cu valoare nutrițională bogată în vitamine, minerale și fitonutrienți, precum legumele sau fructele și evitarea acelor gustări procesate, bogate în carbohidrați rafinați și grăsimi.

Așadar, următoarea dată când te gândești să strecori o gustare în plus în meniul tău, încearcă să nu privești asta ca pe o greșeală fundamentală și apelează, mai degrabă, la câteva gustări mai sănătoase pe parcursul unei zile – un fruct, o legumă, o mână de nuci și semințe sau un bol de cereale integrale te vor face cu siguranță să te simți mai bine!