Cum să îți asculți corpul

De câte ori nu ai auzit expresia „Ascultă-ți corpul!” și nu ai știut exact cum să o abordezi? Mulți dintre noi nu știm cum ar trebui să facem acest lucru, mai ales atunci când suntem prea ocupați și ne ignorăm nevoile sau ne deconectăm de acestea, neglijând astfel lucrurile de care organismul nostru are nevoie pentru a ne simți în formă. De cele mai multe ori, a te conforma cu nevoile de bază ale corpului tău reprezintă cel mai simplu și mai sănătos lucru pe care îl poți face.

În continuare, îți propunem câteva sfaturi prin care să te poți menține în formă, sincronizându-te cu propriul corp și înțelegându-i semnalele atunci când te simți înfometată, deshidratată sau epuizată. Poți acorda atenție nivelului de energie sau stării tale generale pentru a înțelege mai ușor ceea ce corpul tău are nevoie pe parcursul uneia sau mai multor zile.

Ascultă-ți stomacul

Deseori, se spune că stomacul sau intestinul ar reprezenta un „al doilea creier”, deoarece sănătatea sistemului digestiv și senzația de foame sau de sațietate ne influențează nu doar starea fizică de sănătate, ci și emoțiile sau starea noastră psihică. Atunci când oferi sistemului tău digestiv nutrienții de care are nevoie, te vei simți mai plin/ă de viață și de energie. Ascultând ceea ce stomacul îți cere – raportat la starea psihică generală și la ceea ce știi că este bine, poți adopta obiceiuri și alegeri mai înțelepte, care să-ți sprijine sănătatea și starea de bine.

Nu este important doar ceea ce mâncăm, ci și cum facem acest lucru. Așadar, ori de câte ori ai posibilitatea, încearcă să mănânci stând la masă, departe de distrageri sau tehnologie. Atunci când mâncăm la masă și nu suntem distrași de diverse dispozitive, este mult mai ușor să ne dăm seama că ne-am săturat sau că organismul nostru mai cere ceva de mâncare. De multe ori, atunci când suntem distrași la masă, tindem să mâncăm prea repede și haotic, așa că stai mereu la masă și acordă suficient timp dejunului, prânzului sau cinei tale.

Corpul tău îți cere să te miști

Acordă atenție și activității fizice, deoarece este important să recunoști când corpul tău are nevoie de repaus sau de puțină mișcare. Mișcarea te va ajuta mai mult decât orice să te conectezi și sincronizezi cu propriul corp. Include mici pauze pentru sport în timpul unei zile, fie că alergi dimineața în cel mai apropiat parc, mergi pe jos și cu bicicleta sau alegi să practici un sport. Mai mult, încearcă să faci mișcare și în natură, iar dacă ai posibilitatea,  fă-o chiar și fără căști sau altă distragere – uneori, acest lucru te va ajuta să îți asculți nu doar corpul, ci și gândurile.

Desigur, modul și timpul pe care îl petrecem făcând sport diferă în funcție de vârsta și condiția fizică sau medicală a fiecăruia.

Dormi suficient în fiecare zi

Somnul oferă corpului și minții noastre oportunitatea de a se reîncărca cu energie, iar un somn sănătos sprijină sănătatea creierului, imunitatea și poate preveni unele boli. În medie, un adult ar trebui să doarmă între 7 și 9 ore pe zi. Atunci când nu dormim destul, corpul nostru ne atrage atenția printr-o senzație de epuizare, slăbiciune și iritabilitate. Mai mult, lipsa somnului ne poate afecta și sănătatea mintală, scăzându-ne memoria, dar și abilitatea de a ne concentra, de a gândi limpede și de a desfășura activități zilnice de bază.

Nu uita să bei apă

Mulți dintre noi uităm să ne hidratăm corespunzător pe parcursul unei zile și ajungem la deshidratare, lucru declanșat de faptul că eliminăm mai multă apă decât bem. Chiar dacă nu simțim neapărat nevoia de a consuma lichide, uneori este bine să ne alegem ore fixe la care să bem apă sau orice alt lichid care să ne hidrateze corespunzător – deci nu ar trebui să abuzăm de cafea, alcool sau sucuri cu mult zahăr. Dacă nu ne hidratăm așa cum trebuie, organismul va răspunde prin oboseală, amețeală, gură sau piele uscată și constipație.

Deshidratarea poate deveni periculoasă, iar în funcție de activitatea fizică desfășurată sau orele petrecute în soare, ar trebui să adaptăm cantitatea de lichide consumate.

Ia-o cu pași mici

Arată înțelegere de sine și încearcă să porți o „discuție” cu corpul tău. Fă-ți timp din când în când pe parcursul unei zile și întreabă-te „Îmi este prea cald/frig?”, „Îmi este foame?”, „Îmi este sete?”, „Sunt prea obosită acum?”. Este esențial să ne facem timp pentru a ne satisface nevoile de bază și să le adaptăm în funcție de activitatea noastră zilnică. Dacă le ignorăm pe parcursul unei zile, ne vom simți mai stresați și vom fi mai neproductivi. Iar dacă vom continua să le ignorăm pe termen lung, sănătatea noastră poate avea într-adevăr de suferit.

Fă ceea ce consideri că este bine pentru tine, nimeni nu știe care este cel mai potrivit lucru pe care îl poți face la un moment dat. Dacă corpul tău are nevoie de o gustare, un pui de somn sau îți indică orice altă nevoie, ar trebui să îi oferi aceste lucruri. Atât timp cât urmezi un stil de viață echilibrat, corpul tău îți va mulțumi cu siguranță!

Fă-ți un program

La fel cum îți programezi diferite activități pe parcursul unei zile, pune-ți în agendă și pauze pentru a oferi corpului rău tot ceea ce are nevoie, mai ales în acele zile mai aglomerate. Tocmai atunci când ești mai aglomerată poți uita să mănânci destul, să bei destulă apă sau tinzi să lucrezi peste măsură. Când îți transformi sănătatea și starea de bine într-o prioritate, va deveni mult mai ușor să îți asculți corpul!