Beneficiile râsului asupra sănătății

Ce e viața fără râs? Și cum poate o acțiune atât de simplă și de comună, pe care fiecare dintre noi o poate face, să ne afecteze? Râsul nu e o reacție oarecare – este un factor ce îți condiționează și îți poate îmbunătăți starea de sănătate. Este adevărat: râsul este un medicament puternic. Acesta atrage oamenii împreună în moduri care declanșează schimbări fizice și emoționale sănătoase pentru organism.

Beneficiile râsului

  • Râsul poate relaxa întregul corp. Un râs bun, consistent, poate lăsa mușchii relaxați până la 45 de minute după aceea.
  • Râsul stimulează sistemul imunitar – scade hormonii stresului și crește numărul de celulele imune și de anticorpi pentru  combaterea infecțiilor.
  • Râsul declanșează eliberarea de endorfine, substanțe chimice naturale care aduc starea de bine și pot chiar ameliora temporar durerea. Endorfinele sunt substanțe care acționează similar morfinei, însă sunt de câteva ori mai puternice decât aceasta în ceea ce privește efectele pozitive. Endorfinele nu au efectele negative ale morfinei. S-a demonstrat că simpla acțiune de a râde poate contribui la reducerea stresului, anxietății și depresiei.
  • Râsul protejează inima, îmbunătățește funcția vaselor de sânge și crește fluxul sanguin, ceea ce poate proteja împotriva unui infarct și a altor probleme cardiovasculare.
  • Râsul arde calorii. Desigur, nu este un înlocuitor pentru mersul la sală, dar un studiu a constatat că 10 – 15 minute de râs pe zi pot arde aproximativ 40 de calorii – ceea ce ar putea fi suficient pentru a pierde trei sau patru kilograme pe parcursul unui an.
  • Râsul te eliberează de furie. Privind partea mai amuzantă a lucrurilor poate pune problemele în perspectivă și îți poate permite să treci peste certuri fără resentimente.
  • Râsul te poate ajuta chiar să trăiești mai mult. Un studiu efectuat în Norvegia a constatat că oamenii cu un puternic simț al umorului au supraviețuit mai mult decât cei care nu râd la fel de mult.

În copilărie, obișnuiam să râdem de sute de ori pe zi, dar, ca adulți, grijile vieții fac râsul mai rar. Iată câteva modalități de a începe să râzi din nou:

  • Zâmbește mai des. Zâmbetul este începutul râsului și, la fel ca râsul, este contagios. Când privești pe cineva sau vezi ceva plăcut, exersează-ți zâmbetul. Zâmbește persoanelor pe lângă care treci pe stradă, celei care îți servește o cafea de dimineață sau celor cu care împarți liftul. Vei fi surprins de efectul creat.
  • Fii recunoscător. Simplul act de a lua în considerare aspectele pozitive ale vieții tale te va distanța de gândurile negative care blochează umorul și râsul.
  • Când auzi râs, mergi spre el. Deseori oamenii sunt foarte fericiți să împărtășească ceva amuzant, deoarece le oferă ocazia să râdă din nou și să se hrănească cu umorul pe care îl aduc. Când auzi râsete, caută-le sursa și întreabă „Ce este amuzant?”
  • Petrece timp cu oameni distractivi. Aceștia sunt oameni care râd ușor – atât de ei înșiși, cât și de absurditățile vieții – și care găsesc în mod obișnuit umorul în evenimentele cotidiene. Punctul lor de vedere jucăuș și râsul sunt contagioase.
  • Adu umorul în conversații. Întreabă oamenii din jurul tău: „Care este cel mai amuzant lucru care ți s-a întâmplat astăzi? În această săptămână? In viața ta?”

Acestea sunt doar câteva dintre beneficiile pe care râsul le aduce în viața noastră și câteva idei de a începe să râdem mai mult. Poți începe cu a găsi motive să zâmbești puțin mai mult în fiecare zi, iar râsul te va aștepta chiar după colț. Pas cu pas, vei descoperi care sunt lucrurile care îți aduc cu adevărat starea de bine.