Cum să ne aprovizionăm congelatorul

Congelarea mâncării și alimentelor de bază reprezintă o modalitate de a economisi energie și timp în bucătărie. Atunci când ne facem un stoc de produse sănătoase, vom fi mai puțin tentați să apelăm la alternative mai rapide, dar și nesănătoase pentru dejun, prânz sau cină. În plus, atunci când avem o zi aglomerată este extrem de simplu să scoatem ceva sănătos din congelator și să pregătim repede de mâncare. Astfel, produsele și alimentele congelate sunt deseori o soluție salvatoare în cazul unor urgențe culinare, fie atunci când nu ai sau nu știi ce să gătești, fie când îți este poftă de mâncarea ta preferată – din care îți poți face stocuri în mod convenient.

Prin congelarea din timp a felurilor de mâncare și a gustărilor pe care vrei să le integrezi în următoarea perioadă, îți asiguri controlul asupra a ceea ce mănânci. De asemenea, te poți asigura că ai la îndemână în casă destule alternative de bază, pline de proteine, fibre, minerale și vitamine. Acest lucru îți va scruta cu siguranță timpul petrecut în bucătărie, încât vei avea mai mult timp să te împarți între alte responsabilități.

Este eficient

Congelarea mâncării este un obicei eficient și pentru frigider. Atunci când ținem congelatorul mai plin, acesta va consuma mai puțină energie pentru a se menține rece. Este totuși important să nu îți umpli congelatorul până la refuz, deoarece trebuie să existe suficient spațiu pentru ca aerul să circule corespunzător.

Îți poți organiza mai eficient congelatorul ținând toate pachetele și cutiile cu alimente similare în același loc. De exemplu, poți pune pe ușa congelatorului preparate făinoase. În funcție de alimentul sau mâncarea congelate, pune recipientele mai voluminoase în spate, pentru e le putea vedea ușor atunci când le cauți, iar pe cele mai mici așază-le în față. Poate fi util să organizezi totul și pe rafturi.

În ce recipiente să congelăm?

Există o varietate de recipiente utile pe care le poți folosi în funcție de ceea ce vrei să congelezi, fie că vorbim de mâncare solidă, fie de lichide. De asemenea, poți opta pentru mai multe recipiente reutilizabile.

Recipientele din sticlă sau plastic cu capac închis ermetic sunt cele mai ușor de utilizat. Chiar dacă ocupă mai mult spațiu, un avantaj al acestora este ușurința cu care le poți organiza și muta în congelator. Trebuie însă să te asiguri că materialul rezistă la temperaturi mai scăzute.

Borcanele de sticlă sunt de asemenea folositoare, în special pentru sosuri, smoothie-uri, sucuri de fructe sau de legume (stock) și alte lichide. Cu toate acestea, ai grijă să le așezi corespunzător dacă nu sunt închise ermetic și lasă câțiva centimetri liberi în partea de sus – lichidele se lărgesc în volum odată ce îngheață.

În cazul pungilor din plastic (de preferat pungi groase, reutilizabile), le poți folosi pentru produse făinoase, coapte, gustări sau fructe, legume, nuci și o mulțime de alte alimente de bază. O recomandare ar fi să te asiguri că eliberezi cât mai mult aer din pungă atunci când o împachetezi, pentru a se păstra mai bine în congelator.

Cum să congelăm mai bine?

Atunci când nu știi ce anume să congelezi, cea mai bună strategie este de a congela ceea ce vrei să pregătești pentru micul dejun, prânz sau cină în următoarele zile, în următoarea săptămână sau chiar mai mult, în funcție de timpul pe care îl ai. Planificarea cu mai mult timp în avans este cea mai utilă soluție!

Un alt lucru pe care îl poți face este de a eticheta recipientele pe care le pui la congelator. Scrie pe ele ce aliment/mâncare conține pachetul respectiv, masa din zi la care dorești să îl pregătești sau poate chiar și o dată până la care ai vrea să folosești produsele, pentru a evita să le ții o perioadă prea lungă nefolosite. Unele alimente pot fi păstrate chiar și pentru 3-6 luni în congelator, însă acest lucru depinde de nevoile și preferințele tale și ale familiei.

Ce nu congelăm?

Este foarte important să știm ce anume să congelăm și ce nu. Chiar dacă unele alimente pot fi păstrate în congelator, multe dintre ele își pot pierde consistența, textura sau aroma.

Evită să congelezi:

  • cartofii, deoarece pot căpăta o consistență făinoasă. În schimb, poți congela piureul de cartofi (sau din alte legume).
  • majoritatea ierburilor aromatice și condimentelor, deoarece acestea își pot pierde din gust. Poți păstra anumite feluri de mâncare la congelator și le poți condimenta după ce le dezgheți și încălzești, pentru a păstra aroma condimentelor.

Un truc pentru a păstra mai bine legumele la congelator este gătirea lor rapidă în apă fiartă. Pregătește un vas încăpător cu apă fiartă, curăță legumele și scufundă-le în apă pentru câteva minute (2-5 minute, ține mai mult legumele tari și mai puțin pe cele moi). Scoate-le rapid din apă și transferă-le într-un bol cu apă cu gheață sau apă foarte rece. Lasă-le apoi la scurs, împachetează-le corespunzător și pune-le la congelator.

Chiar dacă este util să îți faci câteva provizii în congelator, evită să cumperi și să depozitezi stocuri uriașe de alimente pe care știi că nu le vei putea consuma. Ține mereu evidența a ceea ce ai în congelator și gândește-te în avans ce și cât anume va consuma fiecare membru al familiei. Dacă te ajută, poți întocmi o listă cu ceea ce îți propui să ai mereu în congelator. Atunci când scoți ceva din congelator, taie-l de pe listă, iar când îți faci din nou un stoc pentru acel aliment, adaugă-l din nou pe listă pentru a ști că îl ai la îndemână. Este mult mai ușor să mănânci sănătos când ai un stoc de alegeri sănătoase!